Teljesítsd be női küldetésed!

Valódi Nő
Nemzeti parkok hete van – vigyázz, nehogy tilosban kirándulj!

Tudnivalók a fokozottan védett természetvédelmi területek látogatásáról. Túrajavaslat a Kiskunságon: Fülöpházi buckavidék – túlméretezett homokozó, vagy valódi sivatag? Ja, és találtunk egy Gampsocleis glabra nevezetű, magyarul tőrös szöcskét.

Noha a múlt hétvégén kezdődött, de ezen a héten még tart a Magyar Nemzeti Parkok hete. Így egészen szeptember 19-ig számos turisztikai, kulturális és családi programon vehetsz még részt. Az alkalomhoz kapcsolódóan biztosan találsz olyat is a kínálatban, amikor különleges, például fokozottan védett természeti kincseket látogathatsz meg – igaz némi térítés ellenében –, de hozzáértő, szakmai vezetéssel. Erre hangolva hadd mutassam be a nyáron, velünk történteket.

Idei nyaralásunkat szervezve, hirtelen fellelkesültem a neten látott csodás, széltől fodrozódó sivatagi homokot ábrázoló fotók láttán. Na, ennek a fiúk is örülni fognak – gondoltam –, és nem fogom engedni, hogy feladjuk az utolsó pillanatban a megtalálásukat – tökéltem el előre magamban (mint ami megesett már velünk, pl. a volt Kádár-villa kocsival történő keresgélésekor). Viszünk vizet – terveztem –, hisz a Google-véleményekből kiderült, hogy simán el lehet tévedni a pusztaságban, és a túra akár több órásra is nyúlhat. Letöltött térképek, fotók és útleírások kinyomtatása ide vagy oda, volt, hogy a gyerek (MAPS.ME) mobilos navigációja vezetett ki minket az erdő-rengetegből. Nektek melyik, telefonra letölthető program „mentette már meg” az életeteket? Felkészülve vártam a július végi, kiskunsági nyaralást, hogy Kecskemétről hazafelé indulva, mi is „bevehessük” a magyar sivatagot, és fotón megörökíthessem végre azokat a bizonyos homokbuckákat. Te jártál már ott? Többet nem is foglalkoztam a dologgal. Pedig kellett volna – mármint többet foglalkoznom vele, majd kiderül, hogy miért gondolom így. Na de irány a túra!

Mondanom se kell, hogy addig, hogy lekanyarodtunk az 52-es útról, sima liba, még Fülöpházát is megtaláltuk, na és még ráadásul jó kereszteződésben – noha jó magyar szokás szerint semmi nincsen kitáblázva – jó irányba is fordultunk. Aztán jött a földút, az egyre mélyebb homok, a kocsi aljáig érő füves-gazos útgerinc, az út két oldalán tanösvény táblák, majd azok is elfogytak. Azt gondoltam, hogy a netes kiképzésem alapján, a „toronyiránt” AZT a bizonyos nagyfeszültségű távvezetéket jelenti, amit ripsz-ropsz megtalálunk, és ami a fotókon látszik a homokdűnék fényképezésekor. Csakhogy sehol nem volt egy oszlop se… Felcsillanó reményként jött szembe egy terepjáró, látszólag helyi lakosként két férfival, akik megerősítették, hogy „sínen vagyunk”, csak NE a Somodi tanya felé menjünk, hanem lesz egy tisztás parkolóval és ott jobbra. Kerestük hát azt a bizonyos tisztást, ami lelki szemeim előtt parkoló autókkal volt megtűzdelve, elhagytuk a megnevezett tanyát, egy házat is elhagytunk már, majd a gyerek telefonos navigációja alapján kiadta a vezényszót, hogy balra vannak a homokbuckák. Szántóföld, domb és völgy követték egymást az egyre nagyobb forróságban. Az egyik völgyben az apa féket nyomott és mondta, hogy nem hajlandó kocsival tovább menni, nehogy egy kidőlt faágra ráhajtsunk, és az leszakít valamit a kocsi aljáról. Végre kiszabadulás az autóból, homokbuckára fel, adtam ki a jelszót: persze hárman háromfelé indultunk. A fűcsomók között láttam, hogy homokos talajon vagyunk, ez jó, a dombocskám tetejére érve megpillantottam a távvezetéket, ez is jó, de a fotókon látott sivatag sehol. Hiába ösztökéltem az „embert”, hogy menjünk tovább a földes úton, nem volt hajlandó. „Nyergelj, fordulj!” – adta ki az utasítást és elindultunk visszafelé, azon imádkozva, nehogy a homokos puszta foglyaivá váljunk. Ekkor már súroltuk az első eltelt óra határát. Újra ház, balra a tanya tábla, és vele szemben ott volt a zsebkendőnyi tisztás jobb oldalon, autók nélkül. Homlokunkra csapva kiáltottuk, hogy ez lesz az! Akkor most fényképpel mutatom neked az útvonalat a homokbuckákig!

Kecskemét felől érkezve tábla jelzi, hol lehet jobbra kanyarodni Fülöpháza felé.

A faluba beérve a Petőfi Sándor utcán haladva, a Kossuth utcai kereszteződésben (kb. 2,4 km a lehajtástól számítva, bal oldalon a sarkon a falu könyvtára található a Kossuth Lajos u. 2. száma alatt, udvarában egy fából faragott paraszttal és parasztasszonnyal, érdemes megnézni) a Somodi tanya irányába, tehát BALRA fordulunk.

A faluból kiérve az aszfaltot homokos út követi. Az őseink tiszteletére állított kettőskereszt melletti fán jól látszik, hogy a piros sáv jelzésű túraútvonalon jó úton haladunk. Amikor a homokbuckák kialakulásával és élővilágával megismertető táblák is megjelennek, biztosak lehetünk benne, hogy a falu központjából induló Garmada tanösvényen járunk, ami összesen 7 km hosszan vezet az 52-es út túloldalán lévő Naprózsa Oktatóközpontig.

Még kocsival is 7 perc volt a kettőskereszt és a Krisztus-kereszt közötti távolság, ezért én azt javaslom – különösen ha idős emberrel vagy kisgyerekkel túráztok –, hogy ameddig lehet, kocsival menjetek.

Hiszen 5-7 perc kell így is, mire végre eljutsz a bal oldalon lévő tisztásig. A lényeg, hogy NE a Somodi tanya felé induljatok, hanem a vele szemben lévő pici réten parkoljatok le.

Na és itt érkeztünk el ahhoz a ponthoz, ami a mai napig kérdéses nálam, hogy most volt jogunk belépni a területre vagy nem? Ugyanis „Fokozottan védett természeti terület”-en találhatók a homokbuckák. Legalábbis a valós, sivatagos homokdombok. Arról nem tudok beszámolni, hogy a fentebb megnevezett két tanösvény megmutatja-e ezeket…? Gyanítom, hogy nem.

Visszakanyarodva a témához, hazaérve a kirándulásból, a neten mazsolázva ezt találtam: „Fokozottan védett területre belépni csak írásos engedéllyel, vagy szakvezetővel lehet.” (Forrás: A Kiskunsági Nemzeti Park tanösvényei – Fülöpházi buckavidék című kiadvány, melyet letölthetsz innen pdf. formátumban: fülöpházi buckavidék tanösvényei KORR-4.pdf (gov.hu)

Hát mondanom sem kell, hogy kivert a víz – még utólag is. Kezdett összeállni a kép, hogy miért is nem jelöli meg senki se pontosan a homokdombok helyét, miért olyan nehéz odatalálni: mert nyilván NEM AKARJÁK, hogy a nép zarándokhellyé és múlttá tegye ezt a két, még megmaradt, mozgó homok-kiemelkedést. Ezt erősítette meg, egy, korábban – június 24-re – meghirdetett vezetett túra szövege is, miszerint „A túra során megtekintjük a fokozottan védett, egyébként csak engedéllyel látogatható, futóhomokkal borított mozgó buckákat is.” (Forrás: Túra a Fülöpházi-buckavidéken | Kiskunsági Nemzeti Park (knp.hu) ) Bírságot ugyan valószínűleg nem kaptunk volna, hiszen a Kiskunsági Nemzeti Park egy 2015-ös jelentése szerint szabálysértés alatt jellemzően a falopást és a védett növény engedély nélküli gyűjtését értették.  Természetvédelmi bírsággal pedig az alábbi tevékenységeket sújtották:

8.3. Természetvédelmi bírság

A Csongrád Megyei Kormányhivatal Környezetvédelmi és Természetvédelmi Főosztályához 2015-ben jellemzően az alábbi ügyekben fordultunk természetvédelmi bírság kiszabását kezdeményezve:

• engedély nélküli fakivágások védett természeti területen,
  • engedély nélküli gyepfeltörések védett természeti területen,
  • engedély nélküli legeltetés,
  • engedély nélküli vegyszeres gyomirtás,
  • védett természeti területen szemét, illetve szennyvíz elhelyezése,
  • védett természeti területen engedély nélküli gyűjtés,
  • védett természeti területen engedély nélküli technikai jellegű sporttevékenység (vízisíelés),
  • védett és fokozottan védett állatfajok egyedeinek veszélyeztetése.

(Forrás: A Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatóság jelentése a 2015-ben végzett tevékenységéről - PDF Free Download (adoc.pub) )

Amit azért kiemelnék a Természetvédelmi bírság mértékét szabályozó 33/1997. (II. 20.) Korm. rendelet-ből, hogy

„járművel történő közlekedés esetén legfeljebb százezer forint;” bírság szabható ki, tehát megéri az autót a tábla által jelzett terület előtt letenni! A behajtást egyébként sorompó is akadályozza, azon túl pedig a lóval történő közlekedés is tiltott. Gyalogosan ezen a jobb felé tartó, szélesebb úton haladj.

Összegezve tehát, ha te legközelebb a területre látogatsz, kérj engedélyt a Kiskunsági Nemzeti Park igazgatóságától! Így nyugodt lelkiismerettel találkozhatsz az alábbi természeti szépségekkel.

A vidék szárazságát a kiszáradt fák érzékeltetik. A vízszegény terület nagy hódítója a közönséges boróka.

A pár száz méter után feltűnő első homokbucka növényei között július végén virágzik a réti imola, a tartós szegfű helyett pedig egy vakítóan fehér szegfű-változat bizonyította, hogy létezik virág a száraz sivatagban is.

Íme az első homokbucka, amelynek homokján jól látszik, hogy nem mi voltunk az elsők, akik aznap már látták.

Az első homokbuckától pár perc járásra eljutsz a második homokhegyhez.

Tudom, hogy nem egy sivatag, de mégis jó látni, hogy kis hazánkban is van ilyen, a homok forrósága pedig vetekedett az igazi sivatagéval. Tanulság: műanyag talpú túraszandiban ne menjél!

Végezetül, de nem utolsó sorban muszáj megosztanom veled a talált csodaszöcskénk hangos, erős áramcicergéshez hasonlító hangját. A tőrös szöcske termetes (20-27 mm), vaskos testű, többnyire sötéten foltozott zöldes v. barnás szöcske. Csak napos időben, a déli órákban énekel, hangja 30-50 méterre is elhallatszik. Védett. (Forrás: Gampsocleis_glabra - Magyarország Orthoptera faunája)

Itt böngészheted a Magyar Nemzeti Parkok hete program ajánlatát: MAGYAR NEMZETI PARKOK HETE

Te mit javasolnál, melyik nemzeti parkban, milyen látványosságot keressünk fel?

Teljesítsd be női küldetésed!

Ha szeretnéd, hogy kommented bekerüljön a Valódi Nő kézikönyvbe, csatlakozz a Valódi Nő Facebook csoporthoz:

Ha tetszett a bejegyzés, légy szíves oszd meg másokkal is! Köszönöm.

Továbbiakért kövesd a Valódi Nő blog Facebook oldalát!

www.facebook.com/valodinoblog

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.